Viața are gust! (sau despre condimente și proprietățile lor)

mirodenii2

Toți bucătarii pricepuți recunosc faptul că o mâncare devine cu adevărat savuroasă dacă îi adaugi ceva plante aromatice. Astfel, o banală mâncare de fasole devine o delicatesă dacă îi adaugi cimbru și mărar, ciorba îi ademenește pe toți de prin casă dacă îi pui leuștean, iar la cartofi sau varză călită merg de minune frunzele de dafin. Totuși, pe lângă efectul pe care îl au asupra papilelor gustative, plantele aromatice posedă și numeroase proprietăți nebănuite de către mulți…

Iată în continuare câteva dintre proprietățile unor plante folosite ca și condimente în bucătărie:

Busuiocul este folosit adesea la preparatele din roșii, mai ales în bucătăria italiană. Sosul de busuioc (pesto) este un partener perfect pentru paste (și a devenit preferatul nostru), fiind și sănătos, deoarece busuiocul este tonic și calmant pentru sistemul nervos, ajută digestia și calmează crampele stomacale.

Cimbrul este un condiment puternic, folosit la foarte multe preparate culinare. Această plantă este benefică atât ca aliment, cât și ca tratament, pentru cei care suferă de boli digestive sau respiratorii; de asemenea, cimbrul împiedică formarea cheagurilor de sânge, depunerea colesterolului, îmbunătățește circulația și are efect antioxidant.

Coriandrul este folosit la salate și sosuri, fiind  tonic pentru stomac și inimă, dar și eficient în tratarea infecțiilor urinare.

Dafinul, folosit mai ales la tocane sau mâncăruri la cuptor, stimulează digestia, calmează crampele stomacale, este detoxifiant, fiind folosit și extern, pentru vindecarea rănilor și arsurilor.

Feniculul se adaugă la sosuri și preparate din pește, fiind un bun reglator al digestiei; previne flatulența, insomnia, greața și vomismentele.

Mărarul se folosește pe scară largă la prepararea mâncărurilor, dar și a murăturilor. Conține potasiu, sodiu, sulf, este diuretic, ameliorează tulburările digestive, insomnia, epuizarea nervoasă, stimulează lactația,  fiind și un puternic afrodisiac.

Oregano, fiind utilizat mai ales la umpluturi și pizza, ajută digestia, ameliorează simptomele gripei, are proprietăți anticancerigene și un conținut semnificativ de antioxidanți.

Pătrunjelul este unul dintre cele mai folosite condimente, cu numeroase proprietăți: conține vitamina C, fier, calciu, acid folic, împrospătează respirația, previne formarea cheagurilor de sânge, stimulează funcția ficatului, inhibă formarea tumorilor, are efect antioxidant și antibacterian, înlătură oboseala, scade nivelul colesterolului, îmbunătățește digestia și absorbția, stimulează secreția de estrogen, stimulează sistemul imunitar, fiind eficient și în menținerea elasticității pereților vaselor de sânge.

Rozmarinul este folosit mai ales de mediteraneeni, la prepararea mâncărurilor din cartofi și carne. Acționează ca stimulent al sistemului nervos și circulator, este calmant digestiv, ameliorează indigestia și flatulența. Infuzia este eficientă pentru calmarea durerilor de cap, nevralgiilor sau răcelii.

Salvia ajută la digestia alimentelor grase, calmează indigestia, durerile de gât (gargară), tratează anxietatea și transpirația excesivă.

Deci, condimentele sunt secretul mâncărurilor cu adevărat gustoase dar, după cum am văzut, au și proprietăți de care merită să ținem cont și care ne dau motive în plus să le folosim fără zgârcenie!

S.O.S, probleme la ficat!

Știați că…

  • ficatul este cel mai mare organ intern, cântărind 1,5kg;
  • una dintre funcțiile ficatului este aceea de a neutraliza toxinele și substanțele străine din tractul digestiv;
  • ficatul secretă zilnic aproximativ 1litru de bilă, necesară digestiei;
  • vezica biliară reprezintă rezervorul pentru bilă, care se golește după fiecare masă care conține grăsimi;
  • bolile ficatului poartă denumirea generică de ”hepatopatii”;
  • contrar părerii populare, vinetele stimulează funcțiile ficatului, crescând secreția de bilă?

Din păcate, bolile din categoria hepatopatiilor (hepatita, ciroza, dischinezia biliară, calculii biliari) sunt din ce în ce mai frecvente; numai în ultima săptămână am auzit de la doi prieteni că suferă de afecțiuni ale acestui organ, ceea ce m-a și determinat să scriu articolul de față. Ceea ce multe persoane nu știu este faptul că o alimentație echilibrată poate preveni sau chiar ameliora evoluția acestor boli.

De reținut!

Băuturile alcoolice, xenobioticele (medicamente, pesticide, aditivi etc), alimentele bogate în grăsimi  și proteine animale reprezintă  o amenințare serioasă pentru ficat. În schimb, de real folos sunt alimente precum: strugurii, merele, perele, cireșele, ceapa, legumele frunzoase verzi, ridichiile, măslinele, vinetele, cartofii, leguminoasele, cerealele integrale, nucile, semințele și alunele, datorită conținutului de vitamina E și acizi grași esențiali; dacă le consumăm din abundență și evităm zahărul și prăjelile, putem trata cu succes multe probleme ale ficatului, și nu numai!

Atenție!

Consultați medicul dacă pielea și ochii vi se îngălbenesc sau dacă aveți dureri în zona superioară dreaptă a abdomenului.

Mic dejun cu afine și pere

Se apropie de sfârșit sezonul afinelor, așa că săptămâna aceasta, fiind în excursie la munte, ne-am aprovizionat cu ultimele kilograme (proaspete, pentru că avem și afine congelate). Să fiu sinceră, mie nu-mi plac extraordinar de mult aceste fructe mici, dar știind că sunt pline de antioxidanti și eficiente împotriva infecțiilor (digestive, urinare), n-am ezitat în a le lua; și n-am greșit deloc, pentru că am inventat apoi o rețetă delicioasă și foarte simplă – un shake din afine și pere (merge și cu piersici, mere, banane sau alte fructe) de care, deși îl mâncăm de câteva zile la micul dejun, nu ne mai săturăm! E simplu: blenduiesc afinele și perele și asezonez cu fel de fel de semințe râșnite (dovleac, floarea-soarelui, susan, nuci, in).

Poate reprezenta un mic dejun hrănitor, fiind foarte atractiv atât la aspect, cât și la gust, chiar și pentru cei mai mofturoși copii.shake-de-afine