Înfruntând mofturoșii

Nu sunt (încă) mamă, dar din experiența creșterii fraților mei și din ce am văzut pe lângă mine, majoritatea părinților se plâng din cauza copiilor mofturoși. Și nu este o plângere nefondată – parcă de fiecare dată cei mici vor să ne facă în ciudă și să refuze ce le oferim de mâncare. Îmi amintesc și eu cât mă rugam de sora mea să încerce sucul de morcov, sau de fratele meu să guste o căpșună… De cele mai multe ori nu am reușit să îi conving, ceea ce m-a pus pe gânduri – ce mă voi face eu dacă voi avea copii la fel de mofturoși?!…

121218_KIDS_PickyEaters_border.jpg.CROP.original-original

Un curs de nutriție pe care l-am urmat recent (susținut de Maya Adam, MD) mi-a venit în întâmpinare cu câteva sfaturi foarte utile, pe care vreau să vi le împărtășesc. În ceea ce privește  cauza refuzului, specialiștii susțin diverse teorii. Poate fi vorba despre:

  • faptul că nu îi expunem pe copii încă de când sunt bebeluși la o varietate de alimente;
  • copiii au o sensibilitate mai mare la aroma și textura unor alimente și de aceea le refuză;
  • la fiecare stadiu al dezvoltării, copiii au nevoi nutriționale diferite, ceea ce îi face să aleagă/respingă anumite alimente.

Indiferent de cauză, putem ține cont de următoarele sfaturi:

  1. În primul rând, luarea mesei trebuie să fie un moment liniștit, fără stres. Nu sta cu frica refuzului și nu îi bombarda pe copii cu acuzații sau critici.
  2. Cu cât copilul este mai implicat în alegerea/cumpărarea/gătirea alimentelor, cu atât va fi mai dispus să le încerce. Ia copilul la piață, la supermarket, lasă-l pe el să aleagă roșiile sau să taie morcovii la mâncare.
  3. Ai grijă ca mâncarea să fie atrăgătoare, să arate și să miroasă bine.
  4. Limitează micile gustări dintre mese. Dacă îi va fi cu adevărat foame, va accepta mai ușor meniul.
  5. Dacă este înconjurat de modele pozitive în ceea ce privește alimentația – părinți, frați, bunici, prieteni care aleg alimente sănătoase – copilul va avea tendința să le imite comportamentul.

Și, la sfârșit, o vorbă foarte înțeleaptă, spusă de o mamă: ”Este treaba noastră să le oferim o mare varietate de alimente sănătoase, și treaba lor să decidă ce și cât să mănânce.”

Reclame

„Rafaelo” – Bomboane dietetice

Această rețetă este cu dedicație pentru prietenii noștri dragi, în special pentru Cosmin, care a fost tare încântat de aceste bomboane. Într-adevăr, sunt delicioase și, pe deasupra, sunt o variantă sănătoasă de desert.

P1070466

Ingredientele sunt ușor de procurat, la îndemâna oricui și pot varia în funcție de preferințe:

  1. 1 cană fulgi de cereale integrale (fie fulgi de ovăz, fie amestec cu ovăz, grâu, orz etc, sau chiar müsli cu fructe) – eu le râșnesc înainte la râșnița de cafea, dar pot fi folosite și ca atare.
  2. 4 mere răzuite
  3. 1/2 cană nucă râșnită (sau migdale, florea-soarelui etc)
  4. 1 ceașcă de gem din diverse fructe (eu folosesc de caise și cireșe)
  5. câteva linguri de suc de fructe/zeamă de compot/apă
  6. fulgi de nucă de cocos
  7. opțional, dacă le vreți mai dulci, puteți adăuga miere sau fructe uscate mărunțite.

Prepararea este cât se poate de simplă:

Amestecați toate ingredientele, în afară de nuca de cocos, într-un bol, astfel încât să obțineți o pastă din care să formați biluțe. Totuși, compoziția nu trebuie să fie foarte tare, pentru că veți vedea că după câteva ore cerealele vor absorbi lichidul și bomboanele vor rămâne foarte uscate. Dacă doriți, în mijlocul fiecărei bomboane puteți pune o migdală sau arahidă. După ce ați format biluțele, plimbați-le printr-o farfurie cu cocos, astfel încât să le acoperiți complet.

Imediat după preparare, cerealele vor fi un pic tari, dar dacă le lăsați câteva ore (la frigider), bomboanele vor fi numai bune de mâncat (sau nu vor mai fi deloc dacă aveți pofticioși prin preajmă 🙂 ).