Pâinea noastră cea de toate zilele

paine integralaRomâncă fiind, ador pâinea! Încă de mică, atunci când mâncarea făcută de mama nu era pe gustul meu, mâncam pâine. Deşi acum nu mai sunt atât de mofturoasă, pâinea de casă a rămas în topul preferinţelor culinare. Probabil că acest lucru m-a şi motivat ca, înainte de orice mâncare, să învăţ cum se face pâinea. Şi de când am început (aprox. 2 ani), nici că am mai cumpărat pufoasa plină de afânători de la supermarket. Nici nu se compară pâinea din magazin cu cea modelată de mâinile mele – nici la proprietăţi, nici la gust!

Cât despre proprietăţi, vă pot spune că pâinea integrală este mult mai indicată decât cea albă. De ce?

În primul rând, conţine fibre. Fibrele din învelişul boabelor sunt esenţiale pentru o digestie şi o sănătate bună: favorizează motilitatea întestinală, previn apariţia cancerului, încetinesc rata de absorbţie a glucozei (împiedică hiperglicemia postprandială) şi joacă un rol important în scăderea colesterolemiei.

În al doilea rând, în comparaţie cu făina albă, cea integrală conţine de 7 ori mai multe minerale şi de 5-10 ori mai multe vitamine. Vitaminele B, E  şi acizii graşi polinesaturaţi prezenţi în straturile externe ale boabelor de cereale împiedică formarea redicalilor liberi în cursul digestiei.

În al treilea rând (din punctul meu de vedere), textura şi savoarea pâinii integrale sunt irezistibile, net superioare celei albe.

Iar pentru cei care chiar vor să experimenteze un gust special, recomand pâinea făcută cu maia, în loc de drojdie. În ciuda timpului mai îndelungat de preparare, pâinea cu maia este mult mai aromată, se păstrează timp mai îndelungat, duce la o mai bună asimilare a nutrienţilor (datorită fermentării lente) şi conţine de 8 ori mai puţin acid fitic, o componentă care inhibă absorbţia calciului, zincului şi fierului. De ceva timp am început şi eu să fac pâine cu maia, şi vă garantez că merită efortul!