Surse de minerale pentru vegetarieni

Afirmă mulţi că fără lapte ai lipsă de calciu (vezi articolul Produsele lactate: mituri şi adevărul din spatele lor), că vegetarienii au lipsă de fier şi zinc şi încă multe altele. Bineînţeles că fiecare apără ce iubeşte, şi pentru că eu iubesc vegetalele, în tabelul de mai jos am enumerat cele mai importante minerale pentru organism, rolul lor şi câteva dintre sursele vegetale din care le putem procura. Fiţi siguri că, dacă mâncaţi variat şi suficient din toate acestea, nu veţi avea carenţe de minerale!

MINERAL ROLURI SURSE
Calciu Intră în componenţa oaselor şi a dinţilor; calmează stările de nervozitate; implicat în contracţia miocardului şi a celorlalţi muşchi; implicat în coagularea sângelui. Varză (47mg/100g)

Spanac (99mg/100g)

Seminţe de susan (4000mg/100g)

Gulie (75mg/100g)

Migdale (266mg/100g)

Portocale (40mg/100g)

 

Crom Implicat în sinteza acizilor graşi. Cereale integrale
Cobalt Stimulează producţia de eritrocite; esenţial pentru metabolizarea vit. B12. Legume cu frunze verzi

Alge marine (1.5mg/100g)

Cupru Excesul este periculos (tulburări mintale). Rol în pigmentarea părului, formarea oaselor, producerea de eritrocite. Germeni de grâu

Nuci (1.6mg/100g)

Stafide (0.3mg/100g)

Soia (0.4mg/100g)

Fulgi de ovăz (0.4mg/100g)

Fluor întăreşte oasele, smalţul dinţilor. Varză (1mcg/100g)

Conopidă (1mcg/100g)

Broccoli

Avocado (7mcg/100g)

Roşii (2.3mcg/100g)

Iod Reglarea metabolismului, echilibrul sodiu-potasiu, memorie. Sare de mare

Alge marine (300mcg/100g)

Seminţe de floarea-soarelui

Pepene galben

Fier Producerea hemoglobinei, transportul de oxigen, rezistenţa la îmbolnăviri, creştere. Migdale (3,66mg/100g)

Stafide (1.9mg/100g)

Linte (3.3mg/100g)

Soia (5.1mg/100g)

Fistic (4.2mg/100g)

Fulgi de ovăz (4.43mg/100g)

Făină integrală de grâu (3.9mg/100g)

Mangan Funcţionarea normală a pancreasului, ficatului, rinichilor, glandelor endocrine. Hrişcă (1.3mg/100g)

Fulgi de ovăz (5mg/100g)

Orz (0.3mg/100g)

Nuci braziliene (1.2mg/100g)

Seminţe de floarea-soarelui (1.9mg/100g)

Mazăre (0.4mg/100g)

Orez brun (0.9mg/100g)

Magneziu Metabolizarea calciului, a vitaminei C, calmează contracţiile musculare. Nuci (158mg/100g)

Migdale (296mg/100g)

Cereale integrale

Fosfor Se găseşte în oase, dinţi, muşchi, creier, necesar pentru sistemul nervos. Cereale integrale

Nuci (346mg/100g)

Seminţe de floarea-soarelui (660mg/100g)

Potasiu Menţinerea echilibrului acido-bazic, contracţiile musculare, funcţionarea inimii. Legume cu frunze verzi

Portocale (181mg/100g)

Banane (396mg/100g)

Cereale integrale

Migdale (732mg/100g)

Seleneiu Antioxidant Usturoi (14.2mcg/100g)

Cereale

Majoritatea legumelor

Sodiu Prevenirea coagulării sângelui, stimularea splinei, neutralizarea acizilor, relaxarea muşchilor. Ţelină (87mg/100g)

Alge marine (1048mg/100g)

Salată verde (8mg/100g)

Pepene roşu (2mg/100g)

Sare marină (40g/100g))

Sulf Numit şi mineralul frumuseţii, deoarece se găseşte cu precădere în păr, piele, articulaţii. Ridichii (100mg/100g)

Varză (130mg/100g)

Ceapă (75mg/100g)

Gulii (55mg/100g)

Fasole verde

Ţelină

Soia (214mg/100g)

Zinc Necesar pentru creier, retină, creştere, dezvoltarea oaselor, dezvoltarea organelor sexuale, funcţionarea prostatei. Seminţe de dovleac (7.5mg/100g)

Seminţe de floarea-soarelui (5mg/100g)

Nuci (3.1mg/100g)

Legume cu frunze verzi

 

Reclame

Sezonul strugurilor

Da, pentru noi chiar se vede că a început sezonul strugurilor, pentru că, de vreo trei săptămâni în fiecare seară ne delectăm cu câte un bol mare de struguri albi şi negri. Ne-am aprovizionat de la ţară, i-am depozitat în lădiţe în balcon, şi acum sperăm să ne bucurăm cât mai mult de ei (cel puţin până la următoarea aprovizionare), alegând constant boabele stricate.struguri

Eu una, am început să văd deja efectele acestei cure cu struguri: faţa mi s-a curăţat de tot felul de coşuleţe, e mai senină, pielea mai fină, mă simt plină de energie, nu mai am poftă de dulciuri.

Pe lângă efectele vizibile, pe termen scurt, sunt conştientă că există numeroase alte beneficii pe care strugurii le aduc pe termen lung, pentru sănătatea mea:

  1. Ajută la alcalinizarea sângelui, datorită conţinutului în acizi organici, facilitând eliminarea deşeurilor metabolice.
  2. Previn apariţia cancerului şi împiedică progresul aterosclerozei, datorită resveratrolului, un antioxidant care se găseşte în fructele de culoare închisă.
  3. Previn boala coronariană, prin conţinutul de antocianidine, nişte pigmenţi vegetali prezenţi în coajă.
  4. Conţin cantităţi imporatante de vitamine (B6, B1, B2, B3, E), provitamina A şi minerale (potasiu, fier, calciu).
  5. Au efect laxativ, fiind bogaţi în fibre vegetale solubile. Împiedică putrefacţia alimentelor în intestin.
  6. Activează funcţia de detoxifiere a ficatului.
  7. Sunt benefici pentru persoanele care suferă de disfuncţii renale, prin conţinutul de minerale şi nivelul scăzut de proteine.

Chiar şi după ce se va termina perioada aceasta în care putem mânca pe săturate struguri din grădina noastră, ne putem bucura de o gustare dulce, chiar mai energizantă, reprezentată de forma uscată a strugurilor – stafidele (vezi articolul Stafide şi migdale: gustare dulce pentru pofticioşi).

Profitaţi de ei acum, cât îi găsiţi în grădină sau ieftini la piaţă şi poftă bună la struguri!

 

Miracolul numit POLEN

Mai cu ceva timp în urmă am prins din zbor la o emisiune TV câteva afirmații făcute de o doamnă doctor invitată. Era o emisiune despre sănătate și m-a uimit că doamna vorbea despre polen și efectele lui ca despre un adevărat miracol. ”Așa să fie?”, m-am întrebat tocmai eu, care am stupi în curte de când eram mică, și care ar fi trebuit să fiu la curent cu tot ce ține de apicultură și produse apicole… Da, chiar așa – a venit mai târziu răspunsul, după ce m-am informat.

Așadar, în acest articol, 7 dintre multele beneficii ale suplimentării alimentare cu polen:Polen

 1. Polenul crud are un efect pozitiv asupra florei bacteriene intestinale, acesta inhibând dezvoltarea microorganismelor patogene.

2. Prin conținutul de calciu și vitamina D, polenul previne apariția osteoporozei.

3. Contribuie la creșterea capacității de concentrare a creierului, fiind indicat persoanelor care depun efort intelectual, dar și celor care depun efort fizic, deoarece este un bun energizant. De asemenea, este indicat în perioade de stres, depresie sau oboseală.

4. Contribuie la prevenirea cancerelor hormono-dependente (de ovar, de prostată).

5. Conține toți aminoacizii esențiali, fiind o sursă bogată în proteine. Din acest motiv, la persoanele sensibile ar putea apărea senzația de arsură la stomac, când este luat polen uscat înainte de masă. Aceste persoane pot lua polenul uscat poate fi  luat după masă, sau poate fi înlocuit cu cel crud, care nu prezintă nici un pericol.

6. Este bogat în vitamine liposolubile (A, D, E, K), dar și hidrosolubile (C, complexul de vitamine B). De asemenea, conține minerale importante pentru organismul uman, cum ar fi fierul, calciul, zincul, magneziul, seleniul, fosforul.

7. Este util în menținerea funcției reproducătoare, atât la femei, cât și la bărbați, având efecte pozitive și în tratarea infertilității.

Noi luăm polenul în două cure a câte o lună, o dată primăvara și o dată toamna, pentru a face mai ușoară tranziția de la anotimpul cald la cel rece și invers, deoarece are efecte benefice asupra imunității. Luăm câte 2 linguri pe zi, una înainte de mic dejun și una înainte de prânz.

Încearcă și tu miracolul numit POLEN!

Deliciul din congelator

Pentru că anul acesta s-a anunțat mai sărac în recolta de fructe și nu suntem prea siguri că ne mai putem aprovoziona cu suficiente mere și pere crescute organic, ne-am tot întrebat ce vom face la iarnă, noi, dependenții de fructe… Însă sfârșitul de august ne-a întâmpinat cu o surpriză tare faină: am identificat la țară, pe ultima sută de metri, chiar înainte să se termine vacanța, niște tufișuri spinoase pline de roade. Ați ghicit! E vorba de MURE! Delicioasele fructe negre ne-au înseninat fața, mai ales că aveam de anul trecut experiența dulce a salatelor de fructe cu mure și zmeură congelate. Puși pe făcut provizii, am făcut rost de caserole, și aproape că am umplut un sertar al congelatorului.bol mure

Murele sunt tare prețioase pentru sănătatea noastră, datorită proprietăților extraordinare pe care le au. Cel mai puternic antioxidant, resveratrolul, se găsește din belșug în mure (și în mai toate fructele închise la culoare), fiind aliatul perfect în lupta împotriva împotriva îmbătrânirii, cancerului, bolilor de inimă, infecțiilor de toate felurile. Murele conțin și vitamina C, acid folic, fier, magneziu, luteina, calciu, potasiu, seleniu – un adevărat rezervor de sănătate!

În ultimii ani am descoperit cât de multe bunătăți de vară poți savura în miezul iernii dacă deții măcar câteva rafturi libere în congelator (dar nu le voi dezvălui acum pe toate, poate în articole viitoare 😉 )!